Annonse

Skogens konge er i gryta!

Egentlig er jeg ikke så begeistret for gryter, men siden dette er den eneste måten jeg kan lure i samboeren min noen grønnsaker en gang i blant, har jeg måttet prøve meg frem til noe som blir bra for begge. Så med tiden har jeg kommet frem til en del forskjellige gryter som faktisk har blitt nydelig på smak, og nå har jeg lyst til å dele den ene av dem med deg. Denne er glutenfri.

Men først en sak du kanskje lurer på. Hvorfor jeg bruker en del elgkjøtt? Det er egentlig flere grunner til dette. Først og fremst så er jeg oppvokst med at det ble brukt mye elgkjøtt hjemme, siden bestefar jaktet, slik at det alltid har vært god tilgang til kjøttet. Det er det også fremdeles siden han fortsatt jakter og jeg får kjøpt fra han en gang i blant, når det blir for mye ;) En annen grunn er at jeg synes smaken er bedre enn mye annet og kjøttet tåler å bli brukt sammen med mange andre smaker uten at karakteren fra kjøttet forsvinner. I tillegg har jeg fått det til å bli mørere enn for eksempel oksekjøtt. En siste grunn er at det er et magert kjøtt, dermed passer det like godt til hverdags som til fest. Denne gryta fikk allikevel tilført litt fett, siden jeg har brukt bacon, har jo nevnt en gang tidligere at samboeren min synes alt er bedre med bacon, så derfor er det med her også. Kanskje greit at det er et litt magrere kjøtt ;) Men dette blir smak og behag, så om du har lyst til å prøve den ut kan du selvfølgelig gjøre egne justeringer, ut i fra hva du foretrekker å bruke. Her skal du uansett få oppskriften min, som er litt inspirert av fransk husmannskost, nemlig kjøttgryta "Boeuf bourguignon" :)  




Ingredienser:

- 600 g rundbiff eller flatbiff av elg (du kan også bruke oksenakke eller høyrygg)
- 1/2 flaske matlagnings rødvin, eller en vanlig rødvin, helst en som er fruktig og fyldig
- 150 g ternet bacon
- ca. 50 g smør steking
- 3-4 fedd hvitløk, finhakket
- 2 laurbærblad
- 2 nellikspiker
- hel sort pepper
- 10 knuste einebær
- 1-2 ts tørket timian
- 1 ss tomatpure
- 2-3 ss glutenfritt mel (semper fin mix eller basis mel)
- 2 ss rødvinseddik
- ca. 2 dl viltkraft/buljong (kjøper du ferdig må du lese nøye slik at den er glutenfri, det er mange typer som ikke er det)
- 300 g løk (jeg har brukt vanlig gul løk og litt rød stjerneløk)
- 150 g gulrot
- 150 g sellerirot
- 100 g sopp (helst kantarell når det er sesong for det, men nå hadde jeg sjampinjong)
- salt


Fremgangsmåte:

* Start med å rense kjøttet for eventuelle sener eller annet uønsket, før du deler det opp i biter på 4-5cm. Legg det i en bolle og hell over rødvin, dekk til bollen med plast og sett den i kjøleskapet, helst over natten.
* Etter at det har ligget i kjøleskapet tar du det ut av rødvinen og tørker lett av det.
* Start med å brune baconet godt i en varm jerngryte med smør. Ta det ut av gryten og ha oppi kjøttet. La det brunes godt på ganske høy varme.
* Når kjøttet har begynt å få en fin farge, tilsettes tomatpure, hvitløken og krydder, slik at det kan frese et par minutter sammen med kjøttet for å få frem mest mulig smak.
* Strø over melet, tilsett rødvin, rødvinseddiken og rør til melet har løst seg opp. Se til at væsken i gryta dekker kjøttet, hvis det ikke gjør det, tilsetter du kraft/buljong.
* Kok opp, skum av og skru ned varmen før du så tilsetter grønnsaker og bacon.
* Sett på et lokk og la det trekke ferdig på svak varme i ca. 1 1/2 til 2 timer. Avhenger av hva slags kjøtt du bruker og størrelsen på bitene.
* Smak til med salt.
* Strø over hakket, frisk persille. Server gjerne med kokte poteter eller hjemmelaget potetmos og ny-rørt tyttebær :)


Kommentarer

Populære innlegg