Annonse

Bidos, varmende høstgryte

God søndag kjære leser :) 
Håper du har hatt en fin helg så langt og fått gjort akkurat det du har ønsket :) I går fikk jeg hjelp av samboeren til å legge på stokker flere steder slik at det ble fine kanter her. Nå mangler jeg bare å klippe ned noen planter, og legge over litt granbar på noen planter for å beskytte litt mer mot kulden i vinter, så er jeg klar for at hagen brer over seg vinterteppe.
I går regnet det ikke så da fikk jeg gjort litt ute, men det er en veldig sur høstluft ute allikevel, så da var det godt å avslutte dagen med litt fyr i bål-panna, dette var første gangen i det nye huset.


Siden det er surt og kaldt ute, er det veldig godt å kunne varme seg på et bål, eller det å komme inn i varmen og nyte en deilig høstgryte. Så i dag skal du få tips til en gryte som både varmer godt og smaker godt på slike kalde høstdager. Bidos er en tradisjonell samisk kjøttsuppe/gryte med reinsdyrkjøtt, men jeg har gjort den litt annerledes ;)

Ingredienser:
-  500 g reinsdyrkjøtt i terninger, du kan også bruke reinsdyrskav, da trenger gryten mye kortere koketid
- 50 g smør
- 4 ss mel, bruk glutenfritt hvis du trenger det eller tilsett eventuelt maisennamel utblandet i vann på slutten av koketiden
- 1 liter viltkraft, eller oksekraft
- 1 løk i skiver eller biter
- 1/4 kålrot i terninger
- 1/4 sellerirot i terninger
- 4 poteter i terninger
- 1 laurbærblad
- 1 timian kvist
- 1 ss knust einerbær
- Salt og pepper
- Friske tyttebær



Fremgangsmåte:
* Start med å brune kjøttet i smør.
* Dryss deretter over melet, ha på kraften, laurbærblad, timian og einerbær. 
* La det få et oppkok før du skrur ned varmen og lar det småkoke i 1 1/2 - 2 timer, avhengig av hva slags kjøtt du bruker. Bruker du kjøtt av frampart, skank og side trenger dette forholdsvis lang koketid for at det skal bli mørt. 
* Tilsett grønnsakene når kjøttet så vidt er mørt, og la det putre videre til også grønnsakene er møre.
* Hvis du syns at gryta blir for tykk kan du justere med litt vann.
* Smak til med salt og pepper.
* Rør inn noen friske tyttebær før servering og dryss gjerne over litt hakket, frisk persille. 

Det passer også godt med flatbrød og smør ved siden av denne gryten :)


Jeg har også nevnt tidligere at hekken som jeg klippet helt ned tidligere i sommer har kommet så fint og friskt igjen, så jeg legger med et bilde av den. Den rakk nesten å blomstre en gang til også :) Den satt nok pris på å få vekk alt det tørre og visne, og kunne starte helt på nytt.



0D2193AA-FA6C-48BF-B428B13A7142A160-448D7D14-3C5E-4096-A67DDC47B2CF50EF

Kommentarer

Populære innlegg