Annonse

Fleskepannekake

Denne helgen er det tid for at mange skal på oktoberfest, og da er det viktig med litt skikkelig påfyll på forhånd slik at du har litt å gå på!
Derfor jeg gi deg et tips på noe som gir akkurat det, og i tillegg er det kjapt og enkelt å lage. Nemlig gode og tradisjonelle fleskepannekaker. Du kan fint bruke ferdig skivet bacon om du ønsker, da er det enda kjappere å lage disse. Enkelt og ikke minst veldig godt, men de er også like gode om du skal være hjemme i dag også selvfølgelig :)

Dette blir tre store pannekaker.

Ingredienser:

- 5 egg
- 5 dl  melk
- 6 ss hvetemel
- 1/2 ts salt
- 2 ss hakket gressløk
- 12 skiver lettsaltet flesk eller bacon

Fremgangsmåte:

* Visp sammen egg, mel, melk og salt til en klumpfri pannekakerøre og la den svelle i 1/2 time. 
* Tilsett gressløk.
* Stek fleskeskive eller baconet. 
* Legg 1/3 av flesket i en stekepanne og hell over 1/3 av pannekakerøren. 
* Stek kaken på svak varme til den er gyllen på undersiden, før du snur og steker den på andre siden. 
* Stek to tykke pannekaker til på samme måten av resten av røren.
* Legg pannekakene på hverandre og skjær i snipper ved servering. 

Så enkelt, men allikevel så godt :)


Samboeren satt ihvertfall pris på disse :) En gang i blant får han noen retter som er laget med vanlig mel, og dermed bare er til han. Så dette ble både middag og lunsj dagen etter! 

Her er det ingen oktoberfest i dag, men en liten høstmiddag hvor vi får gjester, så nå skal jeg ut i skogen og finne nydelige ting i høstens farger som skal brukes som bordpynt, vet også at det fremdeles er tyttebær der som jeg skal plukke med. Og ikke minst skal maten lages og den skal jeg dele med deg om ikke lenge ;) Ha en fin lørdag, uansett hva den skal inneholde.
Også vil jeg bare avslutte med å si at den ene kaken min er nå med i bakekonkurransen til Bremykt (rett før den skal avsluttes), så hvis du ønsker oppskriften på sjokoladekaken så ligger den der :) Og kanskje synes du den fortjener en stemme? Da skal jeg hvertfall på forhånd si tusen takk!

Kommentarer

Populære innlegg