Annonse

Soppsuppe, kremet og god

God søndag ettermiddag kjære leser :)

I går hadde vi middagsgjester og det ble en velykket kveld. Jeg hadde klart å sette sammen en høst meny som harmonerte bra, så gjestene var mette og fornøyde når dem dro, og når maten jeg lager blir satt så stor pris på, ja da er det virkelig verdt å bruke noen timer på kjøkkenet i forkant! Og ikke minst er det morsomt, hvertfall når alt går som planlagt. Det eneste jeg har funnet ut nå er at jeg kan jobbe litt mer med hvordan presentasjonen blir, men det er vel smaken som teller mest. Hjelper jo tross alt ikke at innpakningen er pen hvis innholdet er dårlig ;)

Siden menyen jeg lagde var vellykket har jeg lyst til å dele den med deg, og da skal jeg starte med å gi deg oppskriften på forretten jeg serverte, men denne er veldig mektig så hvis du lager litt mer kan den fint brukes som en hovedrett og da servere litt fersk hjemmelaget brød ved siden av.

Dette er en kremet, glutenfri soppsuppe som er veldig enkel å lage, men med masse deilig smak. Jeg brukte en blanding av aromasopp og kantareller, men du kan bruke hvilken som helst annen sopp, og bland gjerne ulike soppslag.

Denne oppskriften er beregnet som en forrett til fire voksne personer.

Ingredienser:

- 350 g valgfri sopp, jeg brukte 200 g kantareller og 150 g aromasopp
- 2 store eller 3 små sjalottløk, finhakket
- 2 fedd hvitløk, finhakket
- 1 kvast timian
- 6 dl kraft, jeg brukte viltkraft men du kan også bruke kyllingkraft
- Soppekstrakt
- 1 dl fløte
- 1 dl crème fraiche
- 30 g smør
- 1 ss maisenna 
- salt og pepper
- gressløk

Fremgangsmåte:

* Start med å rense soppen og skjær den i grove biter. 
* Surr 3/4 av soppen i smøret sammen med sjalottløk og hvitløk i et par minutter. 
* Hell over kraften og soppekstrakten, og la suppen småkoke i 20 minutter.
* Rør ut maisenna i fløten og tilsett dette i suppen sammen med crème fraiche, la den koke i ytterligere 5 minutter. 
* Smak til suppen med salt og pepper.
* Hvis du ønsker en glatt suppe kan du kjøre den jevn med en stavmikser. 
* Stek den resterende soppen gyllen i smør.
* Server så suppen med stekt sopp og hakket gressløk, og eventuelt ferskt brød hvis det skal være en hovedrett :) 


Denne forretten passet fint som starten på en høstmeny eller bare som middag en kald høstkveld, uansett håper jeg at du fikk lyst til å prøve denne, og at du ser frem til å få oppskriften på hovedretten i morgen. Jeg kan hvertfall si at den består av flere elementer, og at den ikke er like kjapp å lage som denne suppen ;)

Ha en fin søndag videre!

Kommentarer

Populære innlegg