Annonse

Laks med urter og stekt rødbeter

God torsdag :)

Nå synes jeg det er på tide at du får en oppskrift av meg igjen! 
I dag skal jeg tipse seg om en middag du lager rask og enkelt, noe som er perfekt i tiden fremover :)
Saftig og god laks som toppes med en smakfull urtemarinade, får følge av timianstekte rødbeter! 
Urtemarinaden har god smak men den dominerer ikke over den gode fiskesmaken. 
Lov meg at du ikke steker laksen for lenge, den skal være saftig og bløt, ikke tørr og kjedelig. La den flotte norske laksen få tilberedningen den fortjener!   

Til fire personer
Ingredienser:

Laks:
- 600 g laksefileter 
- 1 ss frisk persille eller gressløk
- 1 ss kapers
- 1 ss fersk ingefær
- 1 ss fersk chili
- 1 ss frisk timian
- 1 ts salt 
- 1/2 ts pepper
- 2 ss god olivenolje

Rødbeter:
- 400 g rødbeter
- 2 sjalottløk i tynne skiver eller biter 
- 1 ss smør
- 2 ss frisk, finhakket timian
- Noen kapers

- Ris etter ønske 
- Rømme

Fremgangsmåte:
Laks:
* Start med å sette ovnen på 225 grader slik at den rekker å varmes godt opp.
* Så skal du finhakke persille, kapers, ingefær, chili og timian. 
* Bland dette sammen med salt, pepper og olivenolje.
* Legg laksefiletene i en ildfast form og fordel marinaden over filetene.
* Stek fisken midt i ovnen til den er knapt mør, ca. 10- 15 minutter, avhengig av ovnen. Ikke stek den for lenge, da blir den tørr og kjedelig, og det ønsker du ikke! 
* La fisken hvile et par minutter før den serveres.

Rødbeter:
* Skrell og rens rødbetene, og del dem i tynne båter. Det kan være lurt å bruke hansker for rødbeter gir mye farge. 
* Stek rødbetene deretter i smør sammen med sjalottløk.
* Dryss tilslutt over timian og kapers. 

Server laksen sammen med rødbetene. 

Hvis du ønsker kan du servere den sammen med litt ris og en klatt med rømme, det gjør seg også godt ved siden av dette :)

Fikk du lyst til å lage dette til middag i dag? 

De kommende dagene skal jeg gi deg oppskrift på kalkunbryst som smaker av jul, så skal du få oppskrift på et litt annerledes pålegg og ikke minst har jeg flere ting jeg vil dele med deg, så her er det bare å følge med fremover :) 

Da vil jeg bare ønske deg en fin dag, en god middag og husk å kjør eller gå forsiktig ute i dag! 

Kommentarer

Populære innlegg