Annonse

Kalkunfilet med deilig smak av jul

Hei og god lørdag kjære leser :) 
For noen dager siden laget jeg kalkunfilet som jeg dekket med krydder som smaker av jul, og dette ble så godt at jeg ønsker å dele oppskriften med deg. Denne middagen er ikke vanskelig å lykkes med og resultatet blir en smakfull og saftig kalkun som nærmest smelter i munnen!
Dette er en perfekt søndagsmiddag nå som det begynner å nærme seg jul, men den vil allikevel ikke gjøre at du er lei julematen før tiden virkelig er inne for den ordentlige julematen, dette blir mer som en liten oppladning :)
 Tilbehøret kan du variere ut i fra hva du liker, men jeg skal gi deg tips om hva som passet godt ved siden av denne kalkunen, bestem mengden selv. 

Ingredienser:

- 1 stor kalkunfilet (800-1200 g)
- 1 dl julerub, blandingen finner du lenger ned
- Potetmos, helst hjemmelaget
- Surkål, oppskrift på hjemmelaget surkål finner du HER
- Rosenkål
- Brun saus
- Tyttebær

Julerub:
Dette blir 6 dl

- 125 g brunt sukker
- 160 g sukker
- 40 stk hel nellik
- 30 stk hel allehånde
- 50 g paprikapulver
- 25 g hvitløkspulver
- 75 g salt
- 25 g pepper
- 10 g malt ingefær
- 15 g løkpulver
- 7 g malt spisskummen
- 4 g chipotle chilipulver
Bland sammen alle krydderne med en morter, stavmikser eller kjøkkenmaskin. 
Oppbevar i lufttett glass eller krukke, så kan den brukes senere også.  

Fremgangsmåte:

* Sett ovnen på 150 grader.
* Rens kalkunfileten for eventuelle sener og hinner. Bind opp fileten med hyssing hvis dette er nødvendig. 
* Legg fileten så i en ildfast form og ha på rikelig med julerub, ca 1 dl.  
* Sett inn et steketermometer i den tykkeste delen av fileten.
* Stek den i ovnen i ca. 50 minutter, avhengig av størrelsen på filet og ovnen, eller til temperaturen viser 68-70 grader. 
* Ta den ut av ovnen å la den hvile i minst 15 minutter før du fjerner hyssingen og skjærer den i passende skiver. 
* Så er det bare å servere den sammen med det tilbehøret du ønsker, men jeg anbefaler deg og prøve det som er nevnt ovenfor, da dette passer godt sammen med julesmaken på kalkunen. 
Denne må du absolutt prøve :)
 Kanskje dette blir søndagsmiddagen din i morgen?

Nå skal jeg gjøre ferdig et prosjekt som jeg har drevet med i noen dager. For i morgen skal jeg faktisk levere et pepperkake-kunstverk på Nasjonalmuseet i Oslo til en utstilling/konkurranse! Ønsker meg selv lykke til ;) 

Ha en fin helg videre :) 






Kommentarer

Populære innlegg